7 CONTENT MARKETING TRENDER 2024

Har du idétorka? Då har du kommit rätt!

Det är vanligt förekommande att man fastnar i sitt tänk och det kan kännas omöjligt att komma på idéer till content. Vi har därför listat 7 kanske lite annorlunda sätt att hitta inspiration för at ta sig ur idétorkan!

BONUS: Vanliga källor till idéer

Vi kommer i det här blogginlägget gå in på lite annorlunda sätt att komma på idéer till innehåll men som en bonus delar vi även de lite “vanligare” sätten!

  • Kolla på vad det är som trendar på TikTok
  • Vilka hashtags trendar?
  • Använd dig av olika social listening-verktyg för att lyssna efter vad folk säger om just ert varumärke.
  • Kolla upp Google trends för att se vad som är aktuellt online just nu
  • Kolla på vad konkurrenter postar

Men nu till de annorlunda sätten…

1. Utnyttja forum

Dyk ner i forumtrådar eller Facebook-grupper för att upptäcka samtalsämnen som delar intressen med din målgrupp. Här finns en guldgruva av idéer och diskussioner som kan generera unikt och värdefullt content.

Det finns oändligt med forum med olika nische så här är det viktigt att du gör research för att hitta ett forum som är aktuellt för din målgrupp och verksamhet.

2. Snegla på icke-konkurrenter

Vi nämnde tidigare, i de “vanliga” tipsen, att du kan kolla på vad konkurrenter postar. Nu vill vi slå ett slag för att kolla på icke-konkurrenter, till exempel aktörer som är i din bransch och pratar med samma målgrupp men de erbjuder en annan tjänst eller produkt. Här kan man hämta inspiration kring tonalitet och hur man kan göra för att nå ut till målgruppen.

3. Använd auto-complete

Titta på auto-complete i sökmotorer och på sociala medier. Förslagen finns där av en anledning, för att andra personer ofta söker på det. Börja helt enkelt en sökning och se vad som dyker upp.

content-marketing-screenshot

ABC-metoden

Ett tips kring användandet av auto-complete är att använda ABC-metoden. Du utgår från ett viktigt ord och börjar skriva A. Kopiera sedan de sökorden du får upp och fortsätt därefter och gör samma sak med B osv. 

Klistra in alla sökord i ett sheet och sortera vilka sökord som är relevanta för er.

content-marketing-screenshot-a

4. Analysera din sökdata

Kika på er egen besöksdata. Hur hittade man till er webbplats? Vilka sökord eller hashtags ledde dem till webbplatsen? Använd den här datan för att optimera befintligt innehåll eller skapa helt nytt.

Titta i verktyg som:

  • Google Search Console
  • Google Ads
  • Ahrefs

Protip!

Har ni en youtube-kanal? Kolla in analysverktygen i Youtube studios för att se vad dina tittare har sökt på för att hitta till er.

5. Använd Wikipedia

Varje dag samlar Wikipedia händelser och fun facts på sin startsida. Där kan du läsa om aktuella händelser, “visste du att..”, händelser kring dagens datum och mycket mer. Här kan ni ta inspiration på saker man kan skriva om eller göra innehåll kring.

6. Följ internationella nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrev som erbjuder just det du vill erbjuda, fast på andra språk. Ta inspiration och sätt en lokal touch på innehållet. Fundera på hur ämnet påverkar den svenska marknaden osv.

7. Fråga dina besökare eller följare

Involvera dina följare eller besökare i processen via dina kanaler. Fråga användarna vad de vill att du skapar för innehåll på kanalen. Du kan göra detta på lite olika tillvägagångsätt men några förslag är att göra Instagram stories med Q&As, skapa LinkedIn polls eller använda Hotjar och lägga upp enkäter på din webbplats.