7 CONTENT MARKETING TRENDER 2024

Content marketing är ett område som ständigt uppdateras. Det gäller att ha koll på det senaste och vad som är inne just nu. Vi går från bilder till mer och mer rörligt material och från längre till kortare videos. I det här blogginlägget går vi igenom de senaste trenderna inom content marketing 2024.

1. Använda AI för contentproduktion

AI är ett fortsatt hett ämne och används flitigt inom marknadsföring. Det kommer nya sätt att använda det på för varje dag som går och det underlättar vardagen för många marknadsförare.

Sora OpenAI

Sora OpenAI är ett projekt av OpenAI där du kan generera upp till 1 minut långa videos med hjälp av en prompt. Tjänsten är inte tillgänglig för alla än utan de har av säkerhetsskäl valt ut experter som just nu testar den. Men vi tror att detta kommer bli stort framöver inom content marketing.

Ifrågasättande och testande av AI

I takt med att AI blir större ifrågasätts det också av experter. Många är skeptiska men kommer ändå fram till efter studier att en kombination av människan och AI är ett framgångsrecept. Vi människor är mer kreativa men med hjälp av AI kan vi optimera och skapa ännu bättre innehåll som presterar.

2. Förändrat sökbeteende

Vi ser att den yngre generationen vänder sig till TikTok och YouTube som sökmotor framför Google. De anser att de får mer personliga och relaterbara svar på sina frågor via dessa videoplattformar. TikTok tar ledning i den här trenden och erbjuder ett nytt verktyg för oss marknadsförare så att vi kan undersöka sökord på sociala medier.

Det förändrade sökbeteendet och skiftet från sökmotorer till sociala medier gör att vi nu även behöver sökmotoroptimera våra sociala kanaler. Kan man göra det? Ja, det är precis lika viktigt som att sökmotoroptimera din webbplats.

Om du vill lära dig hur du sökmotoroptimerar dina sociala medier rekommenderar vi att du laddar ner ett webinar som hålls av Sabine Ljunggren på tillväxtbyrån Maia Marketing.

3. Att växa på utvalda plattformar

En trend är att fokusera sin närvaro på utvalda plattformar för att ge 100% på de plattformar man väljer att synas. Där gäller det att sätta sig in i plattformens algoritmer, bevaka förändringar och att vara snabbrörlig.

Det har också skett mycket förändringar i hur frekvent vi behöver posta för att hålla oss relevanta vilket kräver ännu mer utav oss marknadsförare. TikTok rekommenderar så högt som 1-4 posts/dag, vilket kan kännas onaturligt i jämförelse med vad vi är vana med.

4. Video och livestreaming

Video är redan en dominerande form av innehåll på sociala medier och denna trend kommer att fortsätta under 2024. Korta, enkla och lättkonsumerade videos vill människor se mer utav.

Livestreamat innehåll kommer att få ännu mer dragkraft vilket ger företagen en möjlighet att engagera sig med sin publik i realtid. Oavsett om det är Live Q&A, bakom kulisserna-videos eller produktdemonstrationer så kommer livestreamingen vara ett kraftfullt verktyg för content-marknadsförare.

Exempel på videoinnehåll

Livestreaming

Q&A

Bakom kulisserna

Live-demo

Event och konferenser

Video

How to

Testimonials

Expertintervjuer

360 video

5. UGC och Influencer marketing

Innehållet kommer bli ännu mer användargenererat 2024. Fördelarna med UGC (User Generated Content) är att det kan ge en känsla av äkthet och trovärdighet till en produkt eller företag. I samband med detta blir det allt vanligare att man även skapar annonserar med UGC-känsla. Innehållet upplevs då mer relaterbart och är ofta mer träffsäkert.

Hur börjar man använda UGC?

  • Uppmuntra er målgrupp att engagera sig.
  • Be om tillåtelse att dela innehållet.
  • Om ni kan, testa även att tillämpa UGC i er annonsering.

6. Vi rör oss mot ett maximalistiskt formspråk

Vi ser mer och mer av maximalism i innehållet 2024. Exempel på detta är att det är allt vanligare med 3D-figurer, poppande färger, abstrakta och geometriska former, mycket gradienter osv.

7. Interaktivt innehåll

Det blir allt vanligare med interaktivt innehåll och användande av AR och VR inom marknadsföring.

AR= Augumented reality

Interaktion med den verkliga världen

VR= Virtual reality

Helt digitalt genererad miljö

Ett exempel på när AR har använts är på Snapchat med ett filter där man kan testa olika läppstift och se hur färgen skulle se ut på sina läppar. Trenden med interaktivt innehåll och AR tillsammans med ett högt visuellt fokus har boostat försäljningen i Snapchat markant.

Det används också i Google-annonsering för att visualisera till exempel möbler så att du kan se hur det skulle se ut i just ditt hem och om det hade passat in storleksmässigt.

Summering av content marketing trender

För att vi ska skapa så bra innehåll som möjligt 2024 handlar det alltså om att fortsätta med videos och rörligt material. Vi behöver också se till att hänga med i svängarna och hålla oss uppdaterade om vad som flyger just nu.

Det kommer nya tekniker varje dag och som vi nämnde är det AR och VR som bubblar just nu. Det kan vara bra att sätta sig in i dessa tekniker och tänka ut hur just din verksamhet kan dra nytta av det i ert innehåll.